"Back off all jävla yta och blaj. Själ och hjärta går före i kön. Verkligheten har vip-kort"

Den du! Mia skäringer är inge dum kvinna det inte!

Idag kom jag och Isa hem från sommarstugan. 4dagar utan dator och 3 utan teve. Underbart. Knappt nån mottagning på mobilen heller. Kusin Therese va där också. Hon har hjälpt mej massor med Isa, jag har riktigt skämts bort under dessa dagar. Isa också. Therese själv tycker nog inte att det va speciellt mycket semester. Inte fick hon sova på nätterna heller. Haha!
Såhär ska det va! Älskade sommarstuga=)



Har läst klart "Dyngkåt och hur helig som hellst" och det va en bok som va grym. Jätte bra helt enkelt. Passade mej på pricken precis. Just där är jag på många ställen.

Nu har jag börjat läsa "Akta er killar här kommer Gud, och hon är jävligt förbannad" av Linda Skugge, har inte läst så mycket. Men kommit fram till att stämningen i boken är ganska bitter. Och jag tycker personligen att det hämmar henne lite. Alltså, jag gissar på att hon vill få ut något budskap. Men jag blir bara less.

Var på BVC med lilla lillan i måndags. Berättade om vårt lilla(ja, det blev en jävla massa lilla här) problem på kvällen när hon ska sova. Hon vill ju hellst inte det så det tar ca 2 timmar varje kväll. I vilket fall tyckte hon att det lät ganska jobbigt. Och det är det nog också. Men man funkar tydligen så som mamma, eller helt enkelt som en person som tar hand om nån som inte kan ta hand om sig själv. Man klarar väldigt mycket mer än vad man tror, för att man måste. Och man vill. I vilket fall så fick jag en tidning om "hur man lär sitt barn att sova på nätterna". Och jag säger(skriver) bara rakt ut; vilken jävla skit!!!!! Här är ett litet utdrag(och som ni säkert redan förstått så är det inget jag gillar):

"Förr eller senare blir barnet så trött att det lägger sig självmant. Och alla former av kroppskontakt får bara barnet att skrika mer. Efter högst en halv minut går ni ut ur rummet igen.
endel barn kommer trissa upp sig själva till ren desperation, kastar ut allt som finns i sängen och kan illvråla tills de kräks. Då är det lätt att ge upp som förälder men det finns ingen anledning att göra det. Även de här, litet intensivare barnen bör ju få hjälp att lära sig somna och detta är bästa sättet att lära sig det. Inte heller de barnen tar någon skada av att skrika så mycket, bara man inte blir arg på dem. Man låter lika vänlig bestämd och lägger tillbaka kudden som åkte i golvet-men bara en gång. Och har barnet kräkts får man förstås byta sängkläder"

Alltså, vad är det för nån jävla skit. Här säger dom att dom har "försiktighetsregler". Men helt plötsligt är det ok att dela ut häften där man kan uppmuntra folk att låta deras bebisar ligga o skrika till de spyr. Väldigt smart om personerna redan gör nåt liknande. Och så undrar jag hur den här metoden går ihop med forskningen om att bebisar som slutar gråta och inte får någon tröst slutar pga att de tror att det har blivit lämnade. Ja, alltså går det in en överlevnadsinstinkt mitt i allt elände. Nej fy fan! Jag säger; Trösta ert barn när det är ledset. Ta hjälp av alla ni känner när det känns som psykbrytet är nära och lyssna inte på puckon utan på eran instinkt.  amen.

Ett barn

Ett barn som kritiseras
lär sig att fördöma.

Ett barn som får stryk
lär sig att slåss.

Ett barn som hånas
lär sig blyghet.

Ett barn som utsätts för ironi
får dåligt samvete.

Men ett barn som får uppmuntran
lär sig förtroende.

Ett barn som möts av tolerans
lär sig tålamod.

Ett barn som får uppleva rent spel
lär sig rättvisa.

Ett barn som får känna vänskap
lär sig vänlighet.

Ett barn som får känna trygghet
lär sig tilltro.

Ett barn som blir omtyckt och kramat
lär sig att känna kärlek i världen.





Kommentarer
Postat av: Malin Roman

Håller me dig till fullo emma. När ja har nattat hugo så måste ja ligge bredvid han till han somnar å de har ja gjort sen han va liten bebis. Å de har tatt tid för han har inte velat sova. Å nu är han stor men ändå van att ja ska ligga vid han i sängen tills han somnar in. =/

2010-08-28 @ 08:53:10
Postat av: Emma

Ja. Så är det många som gjort. Och ibland känns det som att det bästa är att vänja dom av med det i deras takt. Jag tror iaf att det är viktigt med trygghet.

2010-08-28 @ 17:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0