"se till att solen skiner på dig, utifrån eller innifrån"

Men här är det inte så soligt, varken innifrån eller utifrån. För igår va jag full. Och idag blev jag påmind om varför jag sällan blir just full längre. För usch hur jag mår. Det känns som att nån har gödslat i munnen på mej(uhhh...) och som att jag åldrats 30år från igår. Nej fy säger jag bara, så skulle aldrig Anna Skipper ha gjort. Haha! Hon är ju lite av en idol=). Nej det jag vill säga är nog att öltältet hade klarat sig utan en lönnfet tant som hoppade på bord och viftade med röda ballonger igår. Och det va ballonger och inget annat för dom som undrar.. Nog om detta.

Det har iallafall blivit höst och det är kallt och jag är inte riktigt redo för det. Men det är bara att gilla läget. Så gill gill gill....
Om 12dagar börjar jag jobba helger.  Då har jag varit ledig i 9månader. Det känns jätte konstigt. Sist jag jobbade så va jag inte mamma och nu är jag mamma. Det känns konstigt.
Jag har ju läst lite femenistböcker nu och jag funderar och tänker och tänker och funderar. Jag kan inte riktigt bestämma mej vad jag själv tycker. Det är ju ganska starka kvinnor som har skrivit böckerna och jag vill inte bli järntvättad. Jag vill bara bli jag.

Och jag tycker nog att det finns många brister i jämställdigheten i Sverige och resten av världen.
Jag tror att tjejer/kvinnor kommer må sämre och sämre om inte man vänder upp och ner och in och ut på gamla töntiga traditioner.
Jag tror man ska passa sig lite för att tro att alla tjejer vill satsa på karriären istället för sina barn. För så är inte fallet.
Jag tror att man ska inse att bebisen ligger i mammans mage och det är just mamman som har hormoner i rullning, ska(man gör som man vill) amma, som bebisen känner att "den sitter ihop med" under den första tiden i livet. Tror att denna tid är viktig och att man inte ska börja tjafsa om att man ska ut och erövra världen just då.Enligt mej kan det vänta.
Jag tycker att man ska få upp ögonen på alla killar/män så att dom inser att alla mår bättre om det är mer jämställt, kvinnorna gladare och lugnare=alla mår bättre.
Kvinnor kan inte va mammalediga, få lägre inkomst av en redan lägre inkomst och samtidigt betala hälften av alla utgifter.
Kvinnan kan inte va den som är hemma med vård av sjukt barn varje gång det händer.
Och framförallt, kvinnor kan inte va hemmafruar som för 50år sen och samtidigt arbeta. Men får välja Ett av jobben.

Det va iallafall några av de sakerna jag har kommit fram till.. Just nu är jag ju fortfarande "bara" mamma och jag digg digg diggar det=).(fast jag skulle behöva sova en hel natt...)

Förresten...
Idag har jag kollat på Eclipse och den va såklart grym... =)


Puss o kram!










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0