Äta bör man, annars dör man...

Tävlar igen då. Och tävlingen hittar du på Kalasgott =)
Skulle ju ta kort på påskmiddagen men efter Isas magsjuka(gud hjälpe mej vilken mardröm) så blev inget som jag hade tänkt mej. Och skit samma, huvudsaken är att hon är frisk!
Men grillat är ju vår! Och det har vi gjort idag.
Grillad vinmarinerad älgryggbiff, med ugnsbakad potatis, grön sparris och persiljesmör.



Eftersom jag alltid gör för mycket mat så är det lite svårt att göra ett exakt recept. Men jag försöker.
ca 4 portioner
Marinad:
3dl rödvin
1dl olja
1 lök
1 vitlöksklyfta
3 msk kalvfond
1 msk socker
1 msk soja
salt
peppar

800g ryggbiff av älg i skivor
Lägg köttet i marinad i ca 8 timmar.

Blanda 200g smör med persilja, salt och peppar. ( jag brukar ha i lite olja för att smöret ska bli lite mjukare)

Potatis, sisådär 12-13 stycken, beroende på storlek. Skär i skivor. Ha på olja, salt och peppar.
I ugn i 200 grader, ca 30min.

Grilla köttet på hög värme, så att det är lätt rosa i mitten.
Stek sparrisen men inte för mycket så att den bli "sladdrig".






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0