Anledningen till att vi alla går på högvarv inför julen med den eviga, oåterhållsamma och ofta knasiga julklappsshoppingen är antagligen att vi inte riktigt vet hur vi ska uttrycka vår kärlek i ord.

Vilka dagar... Planen var att vi skulle åka till Karlstad och handla julklappar idag, barnvakter va fixade och allt va klappat o klart(utom klapparna, ha...ha...haa). Skulle även baka och göra pepparkakshus... Men så blev det inte!
För nu ligger Dan i magsjukan, han meddelade i morse(han har övervåningsarest) att han gått ner 7kg... Så min plan gick från att va en heldag med shopping och middag på stan till att va betjänt åt två barn, ett på 10månader och ett på 31år.. Lovley... Så nu sitter jag här och mår illa av tanken på att jag kanske blir sjuk och inte hinner göra det jag tänkt mej. Samtidigt som Isa skriker för att hon inte ska sova(men annars kommer hon snart ramla ihop, så trött är hon) och Dan suckar och tycker  allmänt synd om sig själv på övervåningen. Den enda som verkar hyfsat nöjd är Pasha. Han ligger här brevid mej i soffan och gillar läget, stressar inte upp sig, fattar inte ens att det snart är jul. Han får sin mat, sina promenader och sina julklappar ändå=). Frågan är om det finns en lättvindigare hund i hela världen.

Annars gör jag allt för att få some Christmas spirit! Julmusiken är på, doftoljan med juldoft är framme, pepparkakorna bakade, lussekatterna, saffranskakan och julkorven är också klar. Adventsstjärnorna är på sin plats, julkorten är beställda, gardinerna är bytta, har börjat köpa julklapparna och så har jag den där härliga sockerbeläggningen på tänderna... Men det är ändå nåt som saknas. Jag blir inte nöjd... Och aldrig blir jag klar heller för när jag väl är klar så börjar jag fundera ut nåt större projekt... Typ egen inlagd sill eller ett extremt pepparkakshusbygge osv osv osv...

Över till nåt viktigare. Jag tänder alltid massa ljus hemma, mest värmeljus. Både för att det är mysigt och för att jag ska slippa frysa ihjäl. Iallfall så har jag ju fått ett astmapipljud när jag andas, ibland kan det bli riktigt jobbigt, jag sväller igen och det liksom kurrar i hela bröstet. Lite läskigt faktiskt. Men jag har bricanyl och det hjälper. Ibland funderar jag på vad det beror på. Jag har ju aldrig haft det problemet förr. I vilket fall så har jag tänkt att det kan ju delvis va alla ljusen(läkarna hävdar att det kan va vad som hellst tex parfym, hårspray, tvättmedel). Har ju hört att det kan va massa gifter i dom. Och när jag putsar fönstren där det står värmeljus så blir trasan helt svart. Så jag googlade bara för att kolla. För ibland kan det ju vara värt att ändra på lite grejer bara det blir bättre. Och så handlar jag ju gärna miljömärkt, om inte så väljer jag närproducerat, sorterar allt jag hinner osv. Jag tycker det är viktigt. I vilket fall, så fann jag detta på Svanens hemsida:

"Ett Svanenmärkt levande ljus lever upp till flera olika krav för miljö, hälsa, kvalitet och säkerhet. Mer än 90 procent av ljusets råvara är förnybar. Det avger också minimalt med miljö- och hälsoskadliga ämnen. I Sverige använder vi 18 000 ton ljus per år. De flesta är tillverkade av paraffin som precis som olja och bensin bidrar till växthuseffekten när de brinner. Svanenmärkta ljus har däremot uppfyllt strikta miljökrav både på produkten och förpackningen. Det viktigaste kravet är att ljusen måste vara tillverkade av stearin som har en minimal belastning på miljön och som inte bidrar till växthuseffekten. "
Sen fann jag även detta:

"Om alla svenska konsumenter väljer Svanenmärkta ljus skulle det minska våra koldioxidutsläpp lika mycket som om vi tog bort 15 000 bensinbilar från vägarna.
"

Heelt sjukt! Och mycket tänkvärt. Det krävs egentligen inte så mycket för att göra nåt för miljön varje dag. Jag hör många som säger ungefär "Det är inte precis så att det gör nån skillnad om jag, en person sopsorterar" och att "allt bränns ändå på samma ställe". Tycker att båda dessa kommentarerna är rena latmaskpratet. Och vad betyder det egntligen att man sorterar eller väljer ekologiskt? Jag tycker att det är bättre att en tredjedel av det jag handlar är ekologiskt eller närproducerat än inget alls. Och jag tycker att det är bättre att jag bara pantar, sorterar glas och konserver än inget alls. Nu sorterar jag nästan allt men ni fattar min tanke? Så tänker jag och det gör att jag tar lite till och lite till. Sen är det dyrt med ekologiskt så därför kan man ju anpassa och ta det som inte skiljer så mycket i pris..
Bara en tanke, för jag tycker det är viktigt. Vi måste sluta tänka så egoistiskt, det ska ju komma generationer efter oss också.






Inte så bra kamera på min mobil ser jag....=/

Ha däää!=)











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0