Ett gott samvete är den bästa huvudkudden.

Jag gör ju mat till Isa. Jag köper inte burkmat alltså. Av många anledningar vill jag inte köpa barnmat. Och framförallt tycker jag att det är roligt att laga mat. Barnmat är inte det roligaste, men om jag får en unge som gillar olika sorters mat så kanske jag kan få göra roligare mat i framtiden. Iallfall så har vi diskuterat lite recept och sådär så jag tänkte lägga ut Isas tre favoriter här:

(jag brukar göra mer än en sats per gång och frysa in)

Sötpotatisgryta från 6månader
1 skalad och tärnad sötpotatis
1 skalad vitlöksklyfta
50g nötfärs
1/2-1dl vatten

persilja(fryst tar jag)
olivolja

Lägg i allt utom persilja och olja i en gryta, koka upp och låt allt puttra i ca 10min.
Ta i persiljan de sista 2min.
Mixa, blanda i lite olja.

Linsgryta från 8 månader
1 burk "färdiga" linser(ca 2dl)
1 stor skalad och riven morot
1-2 rivna selleristjälkar
1 hackad lök
2 tsk tomatpure´
1-2dl vatten
Persilja(fryst)

Skölj linserna. Stek morot, lök och selleri i olja på svag värme några minuter. Ha i resten och låt puttra ett par minuter(tills det kokat ihop). Tänk på att riva/hacka allt väldigt fint så att det inte fastnar i halsen...
mosa lite lätt

Svamprisotto från 8månader

1/2 gul finhackad lök
3-5 fint tärnade champinjoner
1/2 dl avorioris eller grötris
1dl kokande vatten
2 klickar SMÖR

Stek lök och svamp på svag värme i hälften av smöret. Häll på ris och vatten. Låt puttra i 15-20 min, ha på mer vatten om det behövs.
Servera med resten av smöret och riven parmesan.

(Jag har i persilja i allt... klarar inte av mat utan färg... =))

Sedär! Det är inte så svårt och tar inte mycket tid. Ett tips är att göra allt på samma gång. (Och att tvinga den som inte är hemma, handla på vägen hem från jobbet. )Täck plåtar med plastfolie och klicka ut maten, släng in plåtarna i frysen och när de fryst så "bryter" man maten från plasten och lägger den i fryspåsar. Ett annat tips som kommer från kära Malin är att lägga maten i plastmuggar och frysa in, bara att slänga med när man ska på tuuur=).
Har säkert skrivit nåt fel nånstans och det lär jag väl få veta=).

En viktig punkt från Mosbokens 10 budord:
"Du skall icke bli en slav under mosandet- köp för jösse namn en burk när du inte har tid, lust eller ork"

Jag skulle förresten gärna bada bastu idag, eller sola solarium... Det är kallt!












Kommentarer
Postat av: Malin

Jag ska pröva risotton. Va bra att du har lagt ut recepten här!

2010-11-18 @ 18:05:17
Postat av: Emma

Ja eller hur. Try it! Lätt som tusan! Dela gärna med dej av nåt recept om du har lust=)

2010-11-18 @ 18:19:11
URL: http://virrevarr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0