"Plåga inte andra med det som pinar dig själv"

Jag funderar på främlingsfientlighet. Jag undrar varför vissa har en stor benägenhet att "odla fram" detta hos så många så fort något kör ihop sig. Jag tror att vi alla är en gnutta diskriminerande och dömmande. "Alla" som i både svarta, vita, gula och blå. Vi dömmer, det gör vi. Men sen måste vi även kunna öppna våra sinnen och kunna ändra oss. Kunna se att allt är inte just svart eller vitt.
Jag såg ett inlägg på fb där en viss person, som hade startat en sida, som egntligen inte handlade om invandrare vs svenskar. Dock ser man antydan på något vis, mellan raderna. Sen kom det, något i stil med detta;" Jag har t.om sett invandrarbarn som leker med soft air guns". Med detta menade personen att invandrarbarn ibland hade mer pengar än svenska barn. Sånt här gör mej ilsken. Om barnets föräldrar jobbar och sliter, ska dom då inte kunna köpa vad dom vill till sina barn? För att någon kan tycka och tänka? Ska alla invandrare sitta och tigga på alla mörka gator? Annars hör man att "dom kommer hit till sverige och lever på socialbidrag" och när dom jobbar så har "barnen t.om soft air guns"? Det är ju som jag säger, som att "bite sig sjöl i rava" eller som att prata med en vägg. Inget är bra, för att dessa personer har bestämt sig. Dom har sätt upp en mur och har inte tänkt riva den. Dom är enligt mej, instängda och kommer aldrig kunna leva livet fullt ut. Detta pga att de kan inte lära känna personer utan måste hela tiden tänka på vart personerna kommer ifrån och därifrån utgå från om det är värt att lära känna dom eller inte. Kanske är bra om det blir en öppen diskussion om detta, istället för att partierna hotar med att gå ihop för att hålla ute SD. Varför ska det va så svårt att prata om det, varför kommer dom inte med siffror osv så att folket får se. Just nu är det hög arbetslöshet och många krånglar med FK. Då tar folk till drastiska åtgärder som att rösta på SD för att de tror att deras liv kommer bli fantastiskt. För att de lovar guld och gröna skogar. Jag kan inte låta bli att tänka på en viss tysk herre som också la över skulden på en grupp av människor när livet var tungt för många. Och visst hakar många på, det kan ju vara en chans att det blir bättre. Det kommer att vända politiken uppochner. Men nej, det är inte rätt väg säger jag. Inte för mej, och förhoppningsvis inte för er heller. Man ska inte glömma sina egna behov, men man ska heller aldrig glömma andras. Och det finns inga genvägar genom livet, det finns inget svart eller vitt. Vi är människor, vi har olika förutsättningar. Men vi kan alltid påverka våra egna liv och vi kan alltid visa andra människor respekt. Glöm inte den gyllene regeln, den är viktig, den är skitviktig.
Bara några ord som jag behövde få UUUT.
Adjö=)


Det finns ju hur många färger som hellst egentligen=)

Kommentarer
Postat av: Anonym

hur ställer du dig till att din man funderar på att rösta på SD?

2010-09-17 @ 15:10:25
Postat av: Emma

för det första är han inte min man, han är min sambo. För det andra har vi rätt till olika åsikter, och som du säkert vet, har jag och Dan det ganska ofta. Att han funderade på SD har inte direkt med mitt inlägg att göra. Utan det var för att "röra om i grytan", som säkert många tänker, som inte gillar några av de andra partierna. Men efter ett x antal diskussioner insåg även han att det inte va någon bra ide´. Jag tänker inte skriva i min blogg hur Dan röstar, men jag kan skriva att han inte röstade på SD.

2010-09-18 @ 09:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0